Årets första lista

När börjar du baka inför julen? Vad brukar du baka då? 

Det är nog först i december jag sätter igång och då bakar jag inte så himla avancerade saker. Lussebullar, pepparkakor och knäck typ. Jag är usel på att baka men förra året så lyckades jag åtminstone med dem tre sakerna!

 

 
 
Brukar du köpa julklappar, eller gör du dina egna? Vad för typ av presenter gör du då? 

Som den ack så talanglösa människa som jag faktiskt är, så köper jag alla julklappar. Jag är inte så himla tjärv på den fronten heller och har alltid jätteångest inför att hitta saker som folk vill ha. Att få däremot, det är min grej, det är jag jättebra på. Jag uppskattar allt. För att låta som en sniken 6-åring, så föredrar jag att få framför att ge. Jag är hemsk, jag vet!

Finns det några julfilmer som du inte har sett men gärna skulle vilja se? 

Jack Frost, Dennis firar jul osv. Jag har svårt att komma ihåg men jag tycker även om att söka reda på TV-seriers julavsnitt, så det planerar jag att göra mer i år!

 

Har du något favoritpynt till julen? 
Ja, men jag kan nog inte kort ner det mer än såhär: julgran, adventsljusstake, rosetter, polkagrisstavar och julbyar/hus! Fast okej skulle välja ett (förutom granen och adventsljusstakar), så är det nog julbyn från Guldfynd, som jag fick av min syster förrförra året!

 

 

Vilken är din favoritjulblomma, och varför? 

Det är kanske lite tråkigt men det är nog julstjärnor, både vitt och rött.


Vilken typ av julgodis gör du mest av varje jul? 
Om knäck räknas, så är det väl typ det enda. Jag tänker varje år att i år SKA jag baka mer men så det händer aldrig. Men i år ska jag försöka få arslet ur vagnen och försöka mig på mitt favogodis: mintkyssar. Wish me good luck!

Var ärlig nu; har du haft oturen att uppleva en jul som du kanske helst egentligen skulle vilja glömma? 

Nja, ingen har varit så hemsk att jag velat glömma den, men det har ju varit år då det inte alltid blivit som man tänkt sig. Tex så har en av mina systrar lyckats bli magsjuk på julafton (två gånger dessutom) så då har hon och mamma stannat hemma, medan vi andra firat hemma hos mig på morgonen och åkt till släkten på eftermiddagen. Det var ju mysigt det med men det kändes ju inget kul!

 

Julfirande hemma hos mig julen -10. Två systrar och en pluttig systerdotter.
 

Vilka brukar du fira julen med? 

Jag brukar fira med min familj (mamma, tre systrar, en systerdotter och en svåger) på morgonen och senare åker vi till släkten (på mammas sida). På senare år så har det blivit att vi firar med pappa och hans fru på juldagen!

 

Syster och systerdotter checkar in paketen hos min moster, där släkten firar julafton.

 

Vilken är din favoritaffär när det gäller att handla saker till julen/julklappar? 

Det är olika beroende på hur sortimenten ser ut, men jag äger å andra sidan i princip ALLT från Guldfynds julsortiment, så lär väl köra på det då. Annars är jag ju en loppis-älskare och det finns inget bättre än att fynda julgrejer om somrarna, till fullt rimliga priser. Vad gäller textil så brukar jag gilla Jotexs julsortiment.


Vilken är din favoritjultidning? 
Allers julmagasin! Mycket jul för pengarna :)

 

Har du några traditioner den 23:e december? 

Japp! Jag brukar ha uppesittarkväll med min familj eller med min sambo, beroende på vart jag bor just det året. Nu när jag bor i en annan stad än min familj så brukar jag alltid åka till dem några dagar innan medan min sambo åker till sin familj. Kvällen innan den stora dagen så brukar vi smygbörja på julskinkan, ibland en julklapp och spelar bingolotto.

 

Min fine sambo äter sill och spelar bingolotto. Julen -10
 
 
Vad brukar du använda för typ av julklappspapper när du slår in dina julklappar? Har du någon favoritsätt att dekorera julklapparna? 
Åh, jag är jättetråkig på den fronten. Jag köper vanligt julklappspapper, helst i jättetråkiga färger (randigt vitt/rött gällde förra året) och sen en rosett på det. Lite "less is more, but I hope you'll enjoy the inside better".

 

Har någon juldekoration från förra julen blivit kvar framme hemma hos dig under hela året? Om så är fallet, visa gärna en bild. 

Min fina lilla plåtburk som jag köpte förra året fick bli kvar i kökshyllan även efter julen. Det står ju t.o.m "It's christmas time" på den men jag ställde bara en annan burk ovanpå så det syns inte;) Jag tyckte det var lite slöseri att bara ha en sån fin burk framme en månad om året, men det skulle ju i och för sig kunna sägas om alla fina julsaker. 

 

Min fina lilla burk som alltid har sin plats i min hylla.
 
Vilken julprodukt (inom mat&dryck) tycker du var godast förra året? 

För att låta som en riktig Grinch, så är jag inte mycket för nymodigheter vad gäller julprodukter och testar helst inte "nya smaker av pepparkaka" osv. Så jag gillade det vanliga: Apotekarnas julmust, helt utan ny smak! :)

 

Brukar du ha en egen adventskalender, och om så är fallet, vilken typ av adventskalender? 

Jag brukar bara ha chokladkalender, fast jag brukar alltid äta upp en, köpa en nu; äta den också. Och så håller det på så ett tag. Nästan så att det börjar bli en tradition att sluka minst 12 kalendrar varje år! 

 

Om du måste välja mellan julmusik och julfilmer, vad väljer du då? Motivera gärna :) 
Jag måste nog välja film, filmälskare som jag är. Dessutom lurar jag systemet eftersom filmer oftast innehåller musik, och slutar upp utan att ha missat något av dem! ;)

Vad tycker din familj och dina vänner om din extrema kärleksaffär med julen? 
Varken eller tror jag, de är nog vana. Jag har varit såhär ända sen jag var liten och alltid frågat var vi ska ställa julgranen redan i augusti. Och min sambo, som numera har tagit över mig, han verkar mest tycka det är mysigt. Han gillar ju julpynt och julmat, so why not liksom. Även om han suckar över mitt ständiga julshoppande.

Varför är julen så viktig för dig?

Jag vet inte riktigt varför men det är årets höjdpunkt och har alltid varit. Jag är en vintermänniska och dessutom blir allt så mycket mysigare när julen kommer, med allt pynt och alla ljus. Och allt blir roligare också, bara att sätta "jul" framför städa, och så blir det plötsligt något man ser fram emot. 

 

 

Listan är tagen från varanlillajulvra.blogspot.se/ :)

johanna
2014-10-04 @ 17:32:07
URL: http://www.arildsdottir.blogg.se

Håller med dig om Allers, tycker också den är bäst :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0