Mitt pepparkakshus: drömmen vs den bittra verkligheten

Jag har tidigare nämnt att jag är en usel bakare (om än entusiastisk), vilket är långtifrån en överdrift. Förra året var första gången som jag gjorde/monterade mitt eget pepparkakhus och jag tänkte rätt kaxigt "Hur svårt kan det vara?" och drömde om att bygga stora slott och muminhuset men började ändå med att testa bygga ihop ett färdigt hus. Mja. Njae. Det var nog inte lika lätt som jag trodde, skulle det visa sig.
 
 
 
Låt oss börja med att se på hur jag såg framför mig i mina drömmar:
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och sen har vi *trumvirvel* den bittra verkligheten:
 
    
 
Ja, här har ni mitt mästerverk. Det slutgiltiga resultatet, mitt första pepparkakshus. Vad är det egentligen som har hänt, undrar ni förmodligen. "Borde det inte vara större? Mja, det började gå sönder och jag ville inte ge upp, så jag improviserade. Vilket resulterade i detta, som min syster beskrev "fult men kreativt" och som inte var fullt lika stort och fint som bilden på förpackningen. Så för er som någonsin har känt att ert pepparkakshus inte blev så himla bra: misströsta inte, det finns värre! Haha! Men som sagt: skam den som ger sig, i år kanske jag skapar mitt slott!
Denise - Min Glittriga Jul
2013-11-16 @ 19:07:07
URL: http://minglittrigajul.blogg.se

Precis så som mina pepparkakshus brukar se ut katastrof, hahaha!

Svar: Haha, känns fint att inte vara ensam tycker jag!
Sanna

Nilli
2013-11-16 @ 19:32:12
URL: http://ximasbynilli.blogspot.se/

Blev det ingen ytterligare dekoration på huset?

Jag har bakat en hel del pepparkakshus och mitt första tips till dig är att använda kristyr istället för smält socker när du sätter ihop huset. Kristyr är så mycket lättare att hantera än smält socker, och det finns ingen risk att bränna sig! Recept på perfekt kristyr och massa andra tips och tricks för att lyckas med pepparkakshuset kommer komma upp på min blogg under de närmsta dagarna, då jag ska baka årets pepparkakshus i dagarna! Ta gärna en titt! Och lycka till! :D

Svar: Njae, jag kände inte att jag ville investera så mycket mer i det när det blev sådär ;)Det får jag absolut hålla utkik efter, du har uppenbarligen ett och annat att lära mig! :) Och jag får testa kristyr i år helt enkelt, tack för tipset!:)
Sanna

Julkulan
2013-11-16 @ 19:32:51
URL: http://julkulan.blogg.se/

Hahaha vilket härligt inlägg! Jag kanske ska visa hur mitt pepparkakshus blev förrförra året så kanske du känner dig lite bättre... :)

Svar: Haha, ja det vore uppskattat, om det nu är möjligt att det kan ha blivit lika dåligt som mitt! :)
Sanna

Elins Julmys
2013-11-16 @ 21:14:00
URL: http://elinsjulmys.blogg.se/

Haha, din stackare då! ;P *fniss*
Du har helt enkelt bara gjort ett pepparkakshus a la surrealistiskt! :)
Med en massa fin glasyr(kristyr?) och lite annat gott kan det nog bli ett riktigt charmigt litet hus :)

Svar: Surrealistiskt var ordet ja! ;) Lite nightmare before christmas-style när jag tänker efter!Haha, det var snällt, men jag var lite för arg för att investera något mer i det efteråt ;)
Sanna

Maries strålande jul
2013-11-16 @ 22:17:28
URL: http://julen.gladers.net

En helt egen stil på det huset, med lite kristyr och godis hade det säkert blivit fint!

Svar: Haha, du är för snäll! Men ja, med en massa godis och glasyr så går nog det mesta att rädda! :)
Sanna




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0